Те, чого так боявся дрібний бізнес і з нетерпінням чекав середній і великий, сталося - з 1 квітня набирає чинності в повному обсязі Податковий кодекс. Змін начебто і не багато, але вони істотні: для великих підприємств зменшився податок на прибуток, новостворені компанії можуть скористатися податковими канікулами, а у підприємців-"спрощенців" з'явилися серйозні проблеми. Справа в тому, що, згідно з пп. 1.12 ст. 139 розділу ІІІ НК, юрособам тепер заборонено відносити до витрат витрати на придбання товарів (робіт, послуг) та інших матеріальних і нематеріальних активів у фізосіб, що працюють на єдиному податку - відтепер вони зобов'язані спочатку заплатити зі своїх грошей податок на прибуток (23%), а вже після цього перераховувати гроші "спрощенцю". Природно, підприємству в такому випадку з підприємцем-єдиноподатником працювати економічно недоцільно. Наприклад, за словами керівника аналітичного відділу консалтингового агентства "ААА" Марії Колесник, багато супермаркетів вже стали менше працювати з фізособами, які у нас в країні в більшості своїй є постачальниками овочів і фруктів.
Офіційна позиція авторів НК така: зміни зроблені для того, щоб юрособи не могли переводити через "спрощенців" гроші з розрахункового рахунку. Також дуже часто підприємства оформляли своїх працівників приватними підприємцями на єдиному податку і, відповідно, економили на прибутковий податок і відрахування до соцфондів. Заступник голови Державної податкової адміністрації (ДПАУ) Олександр Клименко називає такі цифри: "Сьогодні по" спрощенці "працюють 1100 тисяч підприємців, 400 тисяч з них мали договірні відносини з юрособами. З них близько 170 тис. беруть участь у схемах мінімізації податків для юросіб: держава недоотримала до держбюджету близько 1 млрд грн. податку на доходи фізичних осіб і близько 2 млрд. грн. соцвнесків ". Але, прикриваючи схему відходу від податків, автори НК заодно позбавили роботи і ні в чому не винних 230 тис. підприємців, що надають послуги бізнесу. Як їм бути?
Також відзначимо, що несолодко і підприємцям, що надають послуги для фізосіб - вони не встигли адаптуватися до змін в законодавство, що вступили в силу ще з 1 січня: скільки і кому платити, які звіти, коли і кому здавати.
КОМУ, КОЛИ І СКІЛЬКИ ПОВИНЕН ПЛАТИТИ ПІДПРИЄМЕЦЬ
ЄДИНИЙ ПОДАТОК. Ставка не змінилася - від 20 до 200 грн. на розсуд місцевої ради (з них 57% перераховують на рахунки Пенсійного фонду України)
Єдиний соціальний внесок. Максимальну суму підприємець вибирає самостійно, але не можна перераховувати менше 34,7% від мінімальної зарплати.
Оскільки мінімальна зарплата з 1 квітня 2011 дорівнює 960 грн., То мінімальний розмір єдиного внеску за квітень становитиме 960 грн. х 34,7% = 333,12 грн.
Разом, від 353,12 грн. до 533,12 грн. (В залежності від ставки єдиного податку)
УВАГА! Єдиний соцвнесок сплачується не пізніше 20-го числа наступного місяця (наприклад, за квітень необхідно сплатити не пізніше 20 травня). А єдиний податок - наперед (за травень потрібно заплатити до 20 квітня).
ЗА КИМ ВДАРИЛА КОДЕКС
Опитані експерти кажуть, що від вступу в силу норми НК, яка забороняє юрособам працювати зі спрощенцями, постраждають насамперед ті підприємці, у кого собівартість послуг перевищує 60% обороту і є наймані працівники. Наприклад, виробництво продукції для бізнесу офісних меблів, дрібні перевезення, поліграфія, послуги з ремонту офісів та виробничих приміщень. Щоб заробити, таким підприємцям необхідно спочатку закупити матеріали і обладнання.
Зараз клієнти-юрособи згодні з ними працювати, але за умови, що їм зроблять близько 25% знижки (для оплати податку на прибуток). Але чистий дохід такого роду підприємців зазвичай не складає більше 30-40%. Якщо з них "скинути" 25% на сплату податків, то особливого сенсу працювати немає. Навіть якщо за рік вдасться надати послуги по максимуму (на 500 тис. грн.), А собівартість з них складає 300 тис., то від 200 тис. прибутку треба відняти 130 тисяч на податки. На зарплату 2 людина тоді залишається 3-3,5 тис. на місяць.
ВИКЛЮЧЕННЯ - Для програміста
До ПК є лише один виняток - у статтю витрат підприємства можуть відносити лише послуги "спрощенців", що здійснюють діяльність у сфері інформатизації (код 72 в класифікаторі видів діяльності).
Чому для айтішників зробили виняток? Справа в тому, що ця галузь є пріоритетною у всіх країнах світу: програмісти платять мінімальні податки і в Індії, і в ЄС, і в США, і навіть в РФ і Білорусі. Посиливши для них умови, держава могла цю галузь втратити - оскільки вона експортно орієнтована, фактичний податок в 23% зробив би наших програмістів неконкурентоспроможними на світовому ринку.
А чи можна схитрувати, записавши у себе у видах діяльності послуги з інформатизації - щоб юрособи могли платити з витрат? Теоретично - так. Але краще не ризикувати: у будь-якого податківця з'являться питання, якщо підприємець надавав, наприклад, послуги з ремонту, а потім став отримувати гроші за підтримку сайту. А ухилення від сплати податків - кримінальна справа.
ПЕРЕХІД НА ЗАГАЛЬНУ СИСТЕМУ
Хорошим виходом для підприємців, що працюють із юрособами, є перехід на загальну систему оподаткування. Справа в тому, що, хоча підприємцю і доведеться вести досить непростий бухгалтерський і податковий облік, проте є можливість взагалі не платити ніяких податків (навіть єдиного). Для цього потрібно показувати податковій, що під час роботи з'явився не тільки дохід, але і є витрати (необхідні для ведення бізнесу), які прибуток або перевищують, або дорівнюють їй. А якщо немає доходу - немає і податків. Наприклад, якщо ви займаєтеся перевезеннями, можна записувати у витрати витрати на паливо (збирати чеки з усіх заправок).
Щоб перейти на загальну систему оподаткування зі спрощеної, потрібно написати в податковій відповідну заяву. Проте зробити це потрібно до 15-го числа останнього місяця кварталу (найближчий можливий термін - до 15 червня). Найближчий же квартал все одно доведеться працювати на єдиному податку: платити близько 530 грн. на місяць в не залежності від того, є прибуток чи ні.
Укрупнення бізнесу
Судячи з настрою нинішнього уряду, спрощену систему оподаткування рано чи пізно все одно ліквідують - до ПК прописано, що вона діє до 2016 року. Але пунктом 154.6 статті 154 Податкового кодексу України встановлена можливість для платників податку на прибуток використовувати ставку оподаткування у розмірі 0% - це і є обіцяні "податкові канікули". Період застосування пільгового режиму оподаткування встановлено з 1 квітня 2011 до 1 січня 2016 року. Іншими словами, зараз є сенс відмовлятися від статусу приватного підприємця і ставати директором Товариства з обмеженою відповідальністю (ТОВ). Зазначимо, що право на "податкові канікули" є у всіх компаній, зареєстрованих протягом останніх 3-х років, щорічний обсяг доходів яких задекларовано в сумі, що не перевищує трьох мільйонів гривень, а середньооблікова чисельність працівників протягом 3-х років не перевищувала 20 осіб. Також на пільгу можуть претендувати юрособи-платники єдиного податку, у яких за останній рік обсяг виручки склав до одного мільйона гривень, а число працівників - до 50 чоловік. Однак передбачена велика кількість винятків: не можуть застосовувати нульову ставку підприємства, що займаються оптовою торгівлею підакцизними товарами, пально-мастильними матеріалами, діяльністю у сфері розваг, створені шляхом реорганізації, приватизації та корпоратизації.
ЯК ЗАРЕЄСТРУВАТИ. Мінімальний статутний фонд (капітал) "ТОВ" повинен складати не менше 1 мінімальної зарплати (960 грн.) І може формуватися як грошима, так і майном (наприклад, комп'ютером). Нагадаємо, що ще рік тому вимоги до статутного фонду "ТОВ" були в 100 разів вище - така сума була занадто великий для багатьох підприємців, які бажають укрупнитися. Сьогодні юристи за реєстрацію підприємства "під ключ" беруть близько 3 тис. грн. Можна обійтися і без них: побігати по держорганам 2-3 тижні самостійно.
СКЛАДНОСТІ на старті. Оскільки "ТОВ" спочатку не має прибутку, жодних податків платити не потрібно зовсім, але потрібно кожен місяць самостійно заповнювати звіти і їздити в податкову і фонди. Як тільки підуть обороти, радимо найняти фірму, що здійснює послуги з бухгалтерського супроводу (коштує близько 1,5-3 тис. грн. В місяць), а потім і бухгалтера (при збільшенні обсягу роботи).
ЯК ПРАВИЛЬНО ЗАКРИТИ
Якщо ви вирішили відмовитися від бізнесу, необхідно обійти кілька місць. Для початку в районну адміністрацію потрібно подати заяву про припинення підприємницької діяльності. Після цього у податковій пишіть заяву про відмову від застосування спрощеної системи оподаткування і здаєте свідоцтво про сплату єдиного податку. Інспектор зобов'язаний провести перевірку і за її результатами видати акт, з яким потрібно відвідати Пенсійний фонд: здати звіт, показати акт перевірки податківцями та отримати довідку про відсутність заборгованості (якщо немає найманих працівників, її дають без перевірок). Те ж саме повторите в фондах соцстрахування тимчасової втрати працездатності, від нещасного випадку на виробництві та центрі зайнятості. Після цього потрібно повернутися в адміністрацію і на підставі зібраних документів вас знімуть з реєстрації.